Alternativ jul i desperata tider

Julen står på trappan och hotar att slå in dörren. Ungefär som vargen i sagan om de tre grisarna. Den pustar och frustar och vi vet alla vad som kommer hända. Om dörren ger med sig. Julen rusar in i farstun och bryr sig inte ens om att torka av skorna, utan väter ner vårt fina trägolv. Och trots att vi gömmer oss under pinnstolar och bakom toaletter så hittar den oss ändå, ty julen har ett mycket gott luktsinne.

När julen kommer med kraftiga hot krävs det att man också välkomnar den, trots att man kanske inte vill. För vad är ett hem utan någon stämning i juletid? Blott ett skal med en rutten kärna. För att undvika att vara en rutten kärna ville jag därför få in en julgran i huset, men på grund av brist på plats gick inte det. Jag hittade därför en lösning.
Men jag kom nyss på att jag inte berättat om min nya situation.

Jag kom in på folkhögskolan i Skurup och flyttade hit. Mitt rum är ett litet skyffe på strax över 8 kvadrat med snedtak. I samma hus bor det ungefär 15-17 personer till, men det är ganska mysigt egentligen.

Det tog även slut med Joar, ett tag efter flytten. Det sörjer jag fortfarande. Ibland kan jag känna hans läppar och smaka hans tunga och då vaknar ett litet monster till liv inom mig. Ett monster som hoppar och skriker och hittar mammas knivlåda och hugger mig i magen. Det stackars lilla monstret har inget val. Helt ensamt i en ask bor han och känslor kan han bli mätt på.
Två dagar efter uppbrottet träffade jag en ny pojke. Han går i min klass och vi träffades på en fest. Men det tänker jag inte gå vidare in på. Det tänker jag inte ens tänka vidare på, för då börjar monstret skrika igen.

Nu kan jag nog återgå till min lilla julgranslösning:
I vardagsrummet står det en mycket trevlig palm som framkallat många diskussioner om huruvida den är äkta eller inte. (Den är äkta). Den lilla (läs stora) palmen föll offer för julpyntet jag fått av min mor.
Numera ser den ut såhär (klicka för att se):



Egentligen har jag jättemycket att skriva, men ingen ro i kroppen. Så jag ska ta mig en kopp te och kanske skriva något inatt, för att sedan uppdatera imorgon.
Jag hoppas verkligen folk bevakar och sprider!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0